3D printers zijn er inmiddels al meer dan twintig jaar. Toch is de technologie en de mogelijkheden ervan nog voor velen onbekend terrein. Er komt een toekomst waarin deze apparaten wijder ingezet zullen worden, maar om te verwachten dat iedereen zal weten hoe het werkt en wat je ermee kan doen is nog verder van ons verwijderd. In dit artikel zal ik uitleggen hoe je daarop kunt inspelen met een 3D geprint beeldmerk.
Ben je net als ik niet van de small-talk en gebruik je je omgeving als hefboom? Dan is een opvallende kenmerk in de kamer wel een mogelijkheid om daar een vonk in te brengen. Stel je voor; Een potentiële klant of cliënt komt langs met een grote opdracht en je wilt ervoor zorgen dat diegene zich op z'n gemak voelt. Je valt stil en hebt niet veel anders te zeggen dan dat het parkeren in de stad duur is en of die koffie lust. Iets triviaals kan soms niet heel lekker vallen, dus besluit je te praten over een kantoorplant. De 3D logo is die kantoorplant, maar dan interessant, en het mooie is dat jij er niet over hoeft te beginnen!
De 3D logo is jullie eigen creatie en de trots van jouw bedrijfspand of kantoor. De klant ziet dat jullie op creatieve dingen zijn en dat er aandacht wordt besteed aan de sterke branding. Jullie bouwen op het verspreiden van jullie naamsbekendheid en willen dat laten zien door net dat ene stukje verder te gaan dan een poster of een vlag. Er is géén enkele succesvolle brand geweest dat geen extra aandacht heeft besteed aan hun naamsbekendheid en in dat kader iets meer out of the box dacht.
Het wordt moeilijk om hem te laten dansen, maar in ieder geval staat hij er wel en valt hij op doordat het zelden voorkomt dat iemand zijn logo in tastbaar materiaal afbeeldt. Een goed voorbeeld hiervan is een vitrinekast met een poster en het logo afgebeeld in 3D. In dit geval is een 3D logo een investering; Het kan gebruikt worden als eye-catcher voor op een beurs, in een tentoonstelling, een lezing of een andere remote-locatie anders dan het vaste kantoorpand. Neem de logo mee met het idee dat het tactisch aandacht vestigt op een campagne. Zo heb je een eenmalige investering voor een groot deel van je offline marketing!
Zeker in een markt waar de meeste werkzaamheden zeer gelijkend zijn aan elkaar kan net dat éne verschil al een impact maken. Door het uitbeelden van je logo in 3D kan je laten zien dat jouw bedrijf graag in onbekend terrein wandelt. Stel je voor dat je in een techbeurs bent en jouw bedrijf naast drie anderen staat met dezelfde technologische ontwikkelingen, of dat jullie alle vier zelfs hetzelfde product aanbieden maar in prijs met elkaar concurreren. In zo'n geval wil je dat bedrijf zijn dat net wat meer aandacht voor het bedrijf laat zien. Met een 3D logo kan je extra waarde bieden die je nodig hebt in een verzadigde of zeer competitieve markt.
Door een 3D logo te gebruiken als vaste marketing item kan je zorgen voor een verschil waar de competitie nog niet aan heeft gedacht. Je laat zien dat er aandacht is besteed aan het concept door een wat minder bekende technologie te gebruiken voor je campagnes, die er nu ook nog creatiever en opvallender uit zien.